aelier:performance #22 - Flávio Rodrigues
5.10.2019 - 3 pm
GERMAN VERSION
Flávio Rodrigues wurde in Vila Nova de Gaia (Mafamude-1984) geboren. Derzeit lebt er in Porto (Portugal). Er begann mit der Lehrerin und Künstlerin Alexandrina Costa (1992) zu tanzen und zu zeichnen. Er hat eine Tanzausbildung bei Ginasiano (1996), Balleteatro Escola Profissional (2003), Dance Works Rotterdam (2005) und Núcleo de Experimentação Coreográfica (2008). Er besuchte den Studiengang Intervenção Pública und Criação de Obras Site-specific an der Universidade Lusófona (2009) und besuchte einen Dj-Kurs bei Escola Bimotor (2015). 2012 nimmt er an den Treffen Les Réperages / Danse à Lille teil und nimmt mit Unterstützung der Fundação Calouste Gulbenkian an der choreografischen Residenz Correios em Movimento / Dança em Trânsito in Rio de Janeiro teil.
Seit 2006 entwickelt er eigene persönliche Projekte (Performances, Filme, Installationen, Klanglandschaften, öffentliche Interventionen), die in unterschiedlichen Kontexten präsentiert werden: CATÁLOGO (2008), Starveling (Der Ritus des Frühlings) (2012), RARA (2014) und MAGMA (2012). 2018) sind einige der Titel. Er arbeitete (als Performer, Musiker oder Kostümbildner) in Projekten mit verschiedenen Künstlern wie Né Barros, Isabel Barros, Joclécio Azevedo, Vitor Rua, Tania Carvalho, Joana Castro, Bruno Senune, Elisa Worm, Mariana Amorim, Teresa Prima und Radar 360º und Cristina Planas Leitão. Er war von 2009 bis 2014 ein fest angestellter Künstler des Ballet Contemporâneo do Norte und ist Co-Programmierer des Festivals Corpo + Cidade, seit 2014.
part one of the performance in the hallway
part two of the performance inside the studio of Vera Frese
performance traces
Photos by Hendrik Kraus & Ilka Theurich |
Tanz, Performance, Video, Theater Requisiten und Klanglandschaften sind nur einige der Medien, die ich regelmäßig für eine Arbeit benutze, die ich als autobiografisch und autoreferentiell bezeichnen würde: Erinnerung, Identität, Zukunft, Gegenwart, Zweifel und Angst sind einige von den Themen, die ich in einigen meiner Projekte untersucht habe: Sie beginnen mit dem Nachdenken über das Ego, wurden später auf eine Reflexion über das andere projiziert: globales, politisches und rituelles anderes. Obwohl ich manchmal mit anderen Künstlern zusammenarbeite, die ich aufgrund ihrer Affinität auswähle, liegt der Großteil meiner Arbeit in einer einsamen Umgebung - ich entwickle oft Soli als Ergebnis.
Ich bin daran interessiert, Themen und Unterthemen in das Studio zu bringen, die sich in einer Vielzahl von endlosen Fragen entfalten könnten, und daraus entstehen Karten / Partituren / Schriften / Kartografie - der Ort. Infolgedessen appelliere ich oft an die Forschung und Manipulation von Objekten (Materialien und deren visuellen Möglichkeiten), um die Abwesenheit, Anwesenheit und Gesten des Körpers zu erforschen: Diese lebende Materie, die manipulieren und testen kann, ist eine eigene Grenze (als metaphorisches Konzept) und schließen Sie sich dem Wunder des Abgrunds an, der die Schöpfung ist. Ich bin fasziniert von dem Studio und der Idee, ihm zu entkommen: Lange Spaziergänge werden während des Probenprozesses immer präsenter - vielleicht, weil es für mich das Leben ist, das Zentrum jeder Frage, jedes Zweifels oder jeder Aussage.
Eintritt Frei!
Homepage: Flavio Rodrigues
Ich bin daran interessiert, Themen und Unterthemen in das Studio zu bringen, die sich in einer Vielzahl von endlosen Fragen entfalten könnten, und daraus entstehen Karten / Partituren / Schriften / Kartografie - der Ort. Infolgedessen appelliere ich oft an die Forschung und Manipulation von Objekten (Materialien und deren visuellen Möglichkeiten), um die Abwesenheit, Anwesenheit und Gesten des Körpers zu erforschen: Diese lebende Materie, die manipulieren und testen kann, ist eine eigene Grenze (als metaphorisches Konzept) und schließen Sie sich dem Wunder des Abgrunds an, der die Schöpfung ist. Ich bin fasziniert von dem Studio und der Idee, ihm zu entkommen: Lange Spaziergänge werden während des Probenprozesses immer präsenter - vielleicht, weil es für mich das Leben ist, das Zentrum jeder Frage, jedes Zweifels oder jeder Aussage.
Eintritt Frei!
Homepage: Flavio Rodrigues
ENGLISH VERSION
Flávio Rodrigues was born in Vila Nova de Gaia (Mafamude-1984). Currently, he lives in Porto (Portugal). He started dancing and drawing with the teacher and artist Alexandrina Costa (1992). He has dance education through Ginasiano (1996), Balleteatro Escola Profissional (2003), Dance Works Rotterdam (2005) and Núcleo de Experimentação Coreográfica (2008). He attended the degree course Intervenção Pública e Criação de Obras Site-specific at Universidade Lusófona (2009) and he also attended a Dj course at Escola Bimotor (2015). In 2012 he attends the meetings Les Réperages/Danse à Lille and with the support of Fundação Calouste Gulbenkian, he takes part of the choreographic residence Correios em Movimento/Dança em Trânsito, Rio de Janeiro.
Since 2006 he develops his own personal projects (performances, movies; installations; sonorous landscapes; public interventions) presenting them in different contexts: CATÁLOGO (2008), Starveling (The rite of spring) (2012), RARA (2014) and MAGMA (2018) are some of the titles. He collaborated (as a performer, musician or costume designer) in projects with different artists such as Né Barros, Isabel Barros, Joclécio Azevedo, Vítor Rua, Tânia Carvalho, Joana Castro, Bruno Senune, Elisa Worm, Mariana Amorim, Teresa Prima, Radar 360º and Cristina Planas Leitão. He was a resident performer of Ballet Contemporâneo do Norte between 2009 and 2014 co-curator of the Festival Corpo+Cidade, since 2014.
ARTIST STATEMENT
Dance, performance, video, theatre props and sound landscapes are just some of the mediums that iI use with regularity for a work that I would describe as autobiographical and auto-referential: memory, identity, future, present time, doubt and fear are some of the issues that I've been investigating in some of my projects: they start by thinking the ego, later been projected upon a reflexion about the other: global, political and ritualistic other. Although sometimes I collaborate with other artists that I select thro affinity, most of my work is in a solitary environment - I often develop solos as a result.
I´m interested in bringing to the studio themes and their sub-themes that could be unfolding into a variety of endless questions, and from them emerge maps/scores/writings/cartography - the place. As a result I often appeal to research and manipulate objects (materials and their visual possibilities) as a way to explore absence, presence and gestures - of the body: this living matter capable of being able to manipulate and test his own limits (as a metaphorical concept) and join the wonder of the abyss that is creation. I´m fascinated for the studio and the idea to escape it: long walks is something more and more present during rehearsal process - maybe because, for me, it´s life, the centre of every question, doubt or statement.
Admission free!
Since 2006 he develops his own personal projects (performances, movies; installations; sonorous landscapes; public interventions) presenting them in different contexts: CATÁLOGO (2008), Starveling (The rite of spring) (2012), RARA (2014) and MAGMA (2018) are some of the titles. He collaborated (as a performer, musician or costume designer) in projects with different artists such as Né Barros, Isabel Barros, Joclécio Azevedo, Vítor Rua, Tânia Carvalho, Joana Castro, Bruno Senune, Elisa Worm, Mariana Amorim, Teresa Prima, Radar 360º and Cristina Planas Leitão. He was a resident performer of Ballet Contemporâneo do Norte between 2009 and 2014 co-curator of the Festival Corpo+Cidade, since 2014.
ARTIST STATEMENT
Dance, performance, video, theatre props and sound landscapes are just some of the mediums that iI use with regularity for a work that I would describe as autobiographical and auto-referential: memory, identity, future, present time, doubt and fear are some of the issues that I've been investigating in some of my projects: they start by thinking the ego, later been projected upon a reflexion about the other: global, political and ritualistic other. Although sometimes I collaborate with other artists that I select thro affinity, most of my work is in a solitary environment - I often develop solos as a result.
I´m interested in bringing to the studio themes and their sub-themes that could be unfolding into a variety of endless questions, and from them emerge maps/scores/writings/cartography - the place. As a result I often appeal to research and manipulate objects (materials and their visual possibilities) as a way to explore absence, presence and gestures - of the body: this living matter capable of being able to manipulate and test his own limits (as a metaphorical concept) and join the wonder of the abyss that is creation. I´m fascinated for the studio and the idea to escape it: long walks is something more and more present during rehearsal process - maybe because, for me, it´s life, the centre of every question, doubt or statement.
Admission free!